Tuesday, March 9, 2010

Penyakit Strok

Penyakit strok adalah salah satu penyakit "mati beransur-ansur". Penyakit ini amat ditakuti oleh semua manusia. Manusia yang menderita penyakit strok ini yang berumur 30 tahun ke atas. Umumnya orang yang telah menderita penyakit stork ini amat jarang mendapat ubat untuk dapat sembuh kembali seperti sedia kala.
Apa punca terjadinya Strok menurut Al-Qur'an dan Hadis?
Puncanya di antaranya adalah " makan yang tidak seimbang sifat panas dan sejuk, dan perut yang sentiasa padat oleh makanan." Bila sifat makanan/minuman itu lebih panas dari sifat sejuk, maka buang air besar menjadi tidak teratur kewluarnya, dalam 3 atau 4 hari sekali, pada hal makan nasi dua kali sehari yang wajib. Hal ini jika bepanjangan dibiarkan wap panas dari najis yang tak teratur keluar itu akan menguap naik ke atas kepala untuk mencari jalan kelaur sehingga semua saluran saraf diisinya, dan saraf akan meregang, maka ketika itu seseorang itu akan merasakan sakit kepala yang berat(maigren). jika hal ini tidak segeran diatasi ia akan menimbulkan berbagai penyakit berbahaya lainnya seperti Strok, jantung, kanser dan lainnya.
Apalagi bila seorang itu banyak pula tertekan perasaan dalam hal dan perkara, maka ia penyumbang penyakit strok yang segera. Jadi, untuk menghindarkan diri dari ditimpa penyakit strok itu hendaklah kita jaga makan jangan sampai padat perut, dan kurangkan makan makanan yang mengandungi rempah panas. Dan lebih utama menjauhi makan dari yang haram dan subhat. Imbangannya adalah makan yang halal lagi baik, dan dirikan amal ibadah sebagai kesyukran kepada Allah, dan banyakkan berbuat kebajikan kepada manusia lain.

1 comment:

  1. Salam

    dalam milenia april ada sebut ttg daun sannameki untuk hilangkan kolestror.. saya cuba cari apa daun tu, tak jumpa pula bila google. boleh tak beri tahu macam mana rupanya. tk

    ReplyDelete